Dat heeft de NS maandag laten weten naar aanleiding van een bericht daarover
in De
Telegraaf. Of het idee ook uitvoerbaar is, moet nog blijken.
Het idee komt van NS-machinist René Slagter. "Wij zijn daar trots op",
zegt een woordvoerder van de NS. Prorail vindt het "fantastisch dat een
machinist zulke betrokkenheid toont", aldus directie-woordvoerder
Michiel Haighton.
Doorschieten bij het remmen
De bladeren op het spoor zorgen ieder jaar voor overlast en vertragingen op
het spoor. Door de blaadjes op de rails schieten treinen bij het remmen
door. Om dat te voorkomen, moeten treinen minder hard rijden. Dat leidt tot
vertraging.
Tests op een minispoorbaan wijzen uit dat het natmaken van het spoor
herfstgladheid kan voorkomen. De bladeren lossen op de natte rails op in het
water nadat de trein er een paar keer overheen heeft gereden. De NS en
Prorail gaan nu bekijken of het idee van Slagter technisch uitvoerbaar is.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl